I dag starter gryteklutgalskapen! //Strikking

Jeg er spent, og jeg gleder meg. I en god stund nå har jeg holdt på å forberede et prosjekt som jeg håper kommer mange til nytte, og som gleder enda flere. Helt fra jeg var lita har jeg kunne fått hjelp til alt av håndarbeid fra min mor, som kan alt. (Føles det ut som i hvert fall, hehe). Jeg har derimot sett at det er mange av mine venninner som ikke er like privilegerte når det kommer til å få hjelp til strikkingen. For en nybegynner er det ikke bare bare å skulle sette seg inn i alskens strikkemønstre, noen forklart bedre enn andre, mange forklart med utgangspunkt i at den som strikker allerede kan alt av strikkebegreper og teknikker. Jeg er på ingen måte utlært selv, men jeg kan mye, takket være min mor.

Målet mitt nå er å spre i hvert fall noe av den kunnskapen. Og det skal jeg gjøre på en utrolig gøy måte! Annenhver mandag framover nå legger jeg ut et nytt mønster på grytekluter som jeg har designet, i facebookgruppen min Solstrikk. Hvert mønster tar for seg en ny strikketeknikk og er så fine at i hvert fall jeg ville hatt de på kjøkkenet mitt. Mønstrene skal være så godt forklart at alle som kan rett og vrang skal klare å strikke de, og om de ikke er det, så si i fra til meg, da skal jeg oppdatere slik at de blir det!

Dette blir den store gryteklutgalskapen. Jeg håper at mange får lyst til å bli med å strikke, både erfarne og nybegynnere. Jeg kan røpe såpass at blant de som deler bilder av ferdige grytekluter, så vil det bli premieutdeling. Det er absolutt ikke noe krav å strikke alle mønstrene, men for hvert mønster du strikker og legger ut bilde av i konkurransealbumet i Solstrikk for du et ekstra lodd i trekningen. Så her kan du altså få i bøtter og spann, mange gratis strikkemønstre samtidig som du lærer nye teknikker, og i tillegg kan vinne premie!

Grytekluter er et akkurat stort nok prosjekt uten at det blir demotiverende å starte på for de som er under opplæring, og du kommer til å sitte igjen med kjempefine gaver om du ikke har behov for flere grytekluter selv. Det kommer til å komme noen kule teknikker, det lover jeg! Flere av de har jeg valgt ut fordi jeg vil lære de selv, og jeg tviler på at selv de fleste som har strikket i femti år kan alt. Meld deg inn i Solstrikk i dag, så går du ikke glipp av et eneste mønster!

13010143_10207837461327226_1781358391_o

Dette er første mønster, «Mormors fletter», som allerede er lagt ut i Solstrikk. Fletter finner du igjen i mange mønstre og er en veldig fin teknikk å kunne, og mye lettere enn du skulle tro. Etter å ha strikket disse lover jeg at det sitter!

Klem,

//Solveig

Advertisements

2 thoughts on “I dag starter gryteklutgalskapen! //Strikking

  1. Tilbaketråkk: Mønster nr. 2 i gryteklutgalskapen er nå ute! //Strikking | Solveig Heggvoll