Hals strikket i perlestrikk //Strikking

IMG_20151011_160151 En enkel hals strikket på tykke pinner – med en kjempefin effekt! Perlestrikk altså, svært undervurdert, så utrolig lettvint, og så utrolig fint. Denne halsen har jeg strikket ut av eget hode, og er ikke noe simsalabim, men her har du oppskrift:

Forkortelser:

  • r = rett-maske
  • vr = vrang-maske

Du trenger:

  • 3-4 nøster «Eskimo» fra Drops. Jeg har brukt flerfarget garn, og tre nøster. Det ble litt IMG_20151011_160325trangt med to runder rundt hodet mitt, men denne skal til en 13 åring, så regner med det skal gå bra. (Altså, den passet til meg også, men hadde vært litt finere om den var noe lengre, så 4 nøster er sikkert greit til voksen 🙂 ).
  • Pinner str. 9

Framgangsmåte:

  • Legg opp 20m på en pinne
  • Strikk annenhver maske r og vr ut pinnen. Snu arbeidet og strikk r over vr og vr over r. Det blir altså at du strikker rett på baksiden over de maskene du strikket rett på framsiden, som er vrangmasker på baksiden, om det skulle være uklart. Litt vanskelig å ordlegge seg på en måte som ikke kan føre til misforståelser, men generelt:
    • Framside: Løft 1m rett av, så *1vr 1r* ut pinnen
    • Bakside: Løft 1m rett av, så *1vr 1r* ut pinnen. (Så lange du har 20m i bredden. Endrer du antallet må du bare passe på at du får r over vr.)
  • Fortsett slik til ønsket lengde er oppnådd. Skjøting av nøstene blir finest ved å strikke tråden fra det gamle og det nye nøstet dobbelt noen masker, ikke knyt de sammen.
  • Fell av og la det være igjen nok garn etter fellingen til å sy sammen oppleggskanten og avfellingskanten.

Og plutselig har du en fin ny hals 🙂

Klem,

Solveig

Advertisements

One thought on “Hals strikket i perlestrikk //Strikking

  1. Tilbaketråkk: Nå kan jeg endelig dele julens store hemmeligheter! //Strikking | Solveig Heggvoll