Sjøvotter til barn //Strikking

IMG_20151011_160256

Sjøvotter før toving

Gode, varme tovavotter må vel være noe alle barn kan ha bruk for nå som kulda etterhvert kommer smygende på oss. Selv har jeg flere par tovavotter enn jeg husker i farta, og strikket mitt første par da jeg var 11. De var hvite, med rosa, lilla og orange detalj-garn på mansjetten, helt nydelige var de! Etter mye bruk ble de både mindre hvite og mer utslitt, og mamma strikket flere par til meg siden. Det tok noen år før jeg strikket votter igjen, så jeg var på en måte nybegynner igjen da jeg strikket mitt andre par for to år siden. Uansett om man har strikket mange par votter før, eller om man bare akkurat har begynt å snuse på tanken, så er sjøvotter lette, varme og fine. De går raskt å strikke sammenlignet med mønstervotter på linje med selbuvottene og de strikkes på tykke pinner, så her går det unna.

Jeg har tatt utgangspunkt i mål fra denne oppskriften, men har gjort noen designmessige endringer og tilpasset lengde der jeg har følt for det. Jeg har strikket to forskjellige modeller, en til gutter med rutebord og en til jenter med fluffy-garn på mansjetten, heretter omtalt som fluffyversjonen. Vottene er innstrammet rundt håndleddet for lit bedre passform, og alle har en litt lang mansjett for at de skal dekke godt til kalde barnehender som leker i snøen.

Her kommer eksempeloppskrift til de to forskjellige versjonene jeg hovedsaklig har strikket, til str. 8 år og (12 år). For andre størrelser er det bare å endre maskeantall og lengde på hver del ut i fra originaloppskriften jeg linket til ovenfor. Skriver oppskriften med forklaringer i detalj så den skal være grei å følge for nybegynnere, om det likevel er ting som er uklart er det selvfølgelig bare å spørre.

Forklaring til forkortelser:

  • m = maske
  • r = rettstrikk/glattstrikk
  • omg = omgang

Du trenger:

  • Tykt tovegarn, f. eks. «Fritidsgarn» fra Sandesgarn, eller dobbel finull. Jeg har brukt begge deler.Til rutebord versjonen trenger du en kontrastfarge til rutene, dette garnet trenger du ikke mye av, så hvis du har en rest liggende i lik garnkvalitet er det helt topp. Til fluffyversjonen har jeg brukt hvitt garn i Fritidsgarn strikket sammen med hvitt kartopu fancy (aka «fluffygarn» i mitt hode), men andre effektgarn vil også gjøre nytten for en fancy prinsesse-effekt.
  • Pinner str. 6 til rutebordversjonen og pinner str. 6 og 4 til fluffyversonen, om du som meg strikker relativt stramt, gå evt ned en halv eller hel størrelse om du strikker ganske løst.

Sjøvotter med rutebord:

    • Legg opp 30m (32m) fordelt på to pinner.
    • Strikk rett fram og tilbake to omganger, så du tilsammen får 2 riller. (Altså strikk fremsiden to ganger, og baksiden to ganger)
    • Fordel maskene likt utover fire pinner og sett sammen for videre strikking rundt.
    • Strikk 10(12) omg r
IMG_20151011_160222

Str. 8 år

  • Du har nå kommet til borden. Denne skal strikkes med to farger, og vil på grunn av det naturlig bli litt strammere her. Avhengig av hvilken str du strikker vil maskeantallet avgjøre hvor store ruter du må ha for at det skal gå opp med annenhver bunnfarge- og kontrastfargerute hele veien rund.(Kjapp regel: maskeantall delelig med 4: ruter på 2m hver, maskeantall delelig med 6: ruter på 3m hver.)
  • Str. 8 år: Rutene blir på 3m hver, to rapporter med ruter. Strikk først *3m kontrastfarge, så 3m bunnfarge*. Repeter *…* ut omgangen. Strikk to omg til likt (tilsammen tre omg på hver rute). Strikk så *3m kontrastfarge, så 3m bunnfarge*, repeter *…* ut omg, og to omg til. Du skal da ha en bord lik den på bildet til høyre, med de grønne vottene. Kutt tråden til kontrastfargen.
  • IMG_20151011_160242

    Str. 12 år

    • Str. 12 år: Rutene blir på 2m hver, tre rapporter med ruter. *2m kontrastfarge, 2m bunnfarge*. Repeter til du har to omg. *2m bunnfarge, 2m kontrastfarge*. Repeter til du har to omg. *2m kontrastfarge, 2m bunnfarge*. Repeter til du har to omg. Du vil nå få en bord lik den på de svartspraglete vottene. Kutt tråden til kontrastfargen.
  • Strikk 9(12) omg r.
  • På vott 1: strikk de 6(7) første m på omg med en kontrastfarge, sett de tilbake på pinnen de var på, og strikk de på nytt med bunnfargen. Her skal tommelen komme. Resten av votten skal strikkes ferdig før vi gjør noe mer med tommelen.
  • På vott 2: gjør tilsvarende med de 6(7) siste m på omg. Slik før du mostående tomler (Y)
  • Strikk videre til votten måler 10cm(12cm) over tommeltråden.
  • Felling: Her skal fremsiden og baksiden strikkes likt, pinne 1 henviser dermed til pinne 1 og 3, og pinne 2 henviser til pinne 2 og 4.
    • Pinne 1: Strikk 1m, to rett sammen, rett ut pinnen.
    • Pinne 2: Strikk rett til det gjenstår 3m. Strikk to rett sammen, så 1m rett.
    • Fell slik til du totalt har 10m(8m) igjen totalt. Trekk tråden gjennom maskene.
  • Tommel:
    • Plukk opp 7(8)m på over- og undersiden mens du drar ut den innstrikkede tommeltråden. Altså de 6(7)m som originalt ble satt av til tommel + en på hver side for å unngå hull. Blir det likevel hull, kan dette festes mens trådene festes til slutt. 🙂
    • Strikk rundt til tommelen måler 7(8)cm
    • Fell ved å strikke to rett sammen, rett ut over- eller undersiden til det gjenstår 2m, strikk disse sammen. Fell til det gjenstår 4 eller 6m totalt. Trekk tråden gjennom.
  • Fest alle tråder og tov vottene i maskin, gjerne med ei dongeribukse. Følg med på tovingen så de ikke blir for små.

Sjøvotter med fluffygarn:

Disse strikkes veldig likt som versjonen ovenfor, den eneste forskjellen er mansjetten.

  • Legg opp likt maskeantall som over, men med både hovedgarnet og effektgarnet ditt.IMG_20151011_160114
  • Strikk to riller, likt som ovenfor.
  • Strikk med effektgarn i 10(12)omg til. Kutt så effektgarnet. Hvis du vil ha forskjellig farge på mansjett og resten av votten, bytter du også bunnfargen her, slik som jeg gjorde på de rosa vottene. (Effektgarnet mitt var hvitt, og jeg syns det gjorde seg best med en hvit bunnfarge under, du kan selvfølgelig også bare ha en bunnfarge hele veien, og en annen farge på effektgarnet.)
  • Bytt til pinne 4, evt. 3,5. Strikk 6 omg rett, bytt så tilbake til pinne 6, evt. 5.
  • Strikk resten av votten som forklart ovenfor

Og vips, var du ferdig 🙂

IMG_20151011_160044

Klem,
//Solveig

One thought on “Sjøvotter til barn //Strikking

  1. Tilbaketråkk: Nå kan jeg endelig dele julens store hemmeligheter! //Strikking | Solveig Heggvoll

Legg igjen en kommentar

