Hvorfor det er lurt med strikkeveske på bussen //Strikking

Det hender rett som det er at jeg sitter og strikker på bussen, aldri når den er proppfull, og vanligvis kun når jeg sitter innerst. Da må jeg ikke plutselig begynne å pakke sammen hele sullamitten fordi noen skal ut.

En kveld før jula i 2013 var jeg på vei hjem med en nokså tom buss. Det satt noen få andre bussvenner spredd som konfetti framover i bussen, selv satt jeg nokså langt bak. For tiden holdt jeg på å strikke «Solveigs sokker» (Bittami mønster), og det var ikke så mye garn igjen på nøstet. Derfor hadde jeg nøstet alt opp på en liten ball for at det skulle bli lettere. Nøstet ligger plassert i den åpne sekken som sitter på gulvet, og jeg sitter og aner fred og ingen fare mens strikkepinnene går.

Så kommer en hump.

«Sprett, sprett» sier nøstet, og ruller framover i bussen.

«Oh uh», tenker jeg. Hva gjør jeg nå? Jeg måtte opp og lete etter nøstet mitt, forhåpentligvis hadde det ikke trillet så veldig langt. Jeg går framover og følger med på garnet som ligger som et snøre mellom bena på de andre passasjerene, og der ligger nøstet mitt! I søpla!

Heldigvis var det ikke mye annet oppi der, så nøstet var like fint, og ikke dynket i kaffe eller øl. Så begynte «The Walk of Shame» tilbake til plassen min, det var jo ikke bare å ta med seg nøstet og gå, jeg måtte såklart be de andre passasjerene på rekken om å løfte føttene så jeg kunne få med meg garnet mitt tilbake… Heh..

Selv om det er artig nå, var det lite gøy der og da, og jeg vil nødig at det skal skje igjen, så her kommer den gode nyheten: Mamma har laget helt fantastiske strikkevesker, og snill som hun er fikk jeg den fineste av dem alle 😀

photo

Så hver gang jeg sitter på bussen og strikker nå, ligger nøstet og evt. andre ting jeg trenger til strikkingen godt plantet oppi veska som henger på armen. Den er forsåvidt med overalt jeg drar med meg strikkingen, og så mye mer praktisk, og elegant, enn en liten plastpose, eller at strikkingen ligger fritt i en større veske.

Hvis du også vil ha en slik veske har mamma lagt ut de hun har for salg på http://overfloden.blogspot.no/ (de koster 190kr, inkl. porto), mange fine vesker i forskjellige mønstre og farger. Og hvis du vil se enda mer av det mamma har laget ligger det veldig mye fint håndarbeid, både quilting og strikking, på bloggen hennes http://solvi01.blogspot.no/

Vil bare avslutte med å si tusen takk for all hjelpa du har gitt meg med håndarbeidsprosjektene mine mamma, både med kunnskap, materialer og beskjeder om at jeg faktisk må rekke opp av og til, selv om det er kjipt der og da. Jeg er kjempeglad i deg mamma og gratulerer med dagen!

Klem,

//Solveig

Advertisements

3 thoughts on “Hvorfor det er lurt med strikkeveske på bussen //Strikking

  1. Morsom historie som jeg absolutt kan kjenne meg igjen i 😀 Og for en lekker strikkeveske 😀 Må nok innom din mors blogg og se mer 😀 Ha en nydelig dag, og kos deg videre med strikkinga. 🙂