Grunner til at jeg blir kalt bestemor //Strikkaputer

Solveig tar fram strikketøyet i klasserommet for første gang. «Ka e det du gjør, strikke du?!» Solveig tar fram strikketøyet for andre gang, tredje gang, fjerde gang. «Haha, du e no som ei lita bestemor Solveig.»

Jeg skal ikke nekte for det. Barnebarna mangler kanskje, men jeg passer på at familien får seg ullsokker og at de proppes med søtsaker.

Så mye som jeg strikket i fjor (sikkert bare 2/100 av hva mamma strikket) har jeg ikke strikket
før. To av prosjektene mine var puter, og begge to ble lagt bort når bare litt arbeid gjenstod.

MEN NÅ ER DE FERDIGE! (Insert fireworks here)
Sy i glidelås og hekle knapphull, det tok meg et halvår…

DSC_4300
Storputen er strikket med dobbelt Peer Gynt garn, annen hver rute rettstrikk og vrangstrikk. Forstykke og bakstykke er strikket hver for seg. Tenk så stor rundpinne jeg måtte hatt om jeg skulle strikke alt på en gang :-/

DSC_4299
Den mer kunstneriske lille, blå puten heter «Blå flettepute» og er fra boken Putefest av Nina Granlund Sæther. Strikket i Fabel, følger aldri garnforslagene i oppskriftene vettu. Mønsteret er et av de bedre jeg har vært borti. Det var veldig greit å følge, og jeg som kun fikk et lynkurs i flettestrikk før jeg begynte!

Til resten av den strikkende befolkningen som ikke har prøvd flettestrikk enda, det er faktisk ikke vanskelig!

//Heggvoll

Advertisements

8 thoughts on “Grunner til at jeg blir kalt bestemor //Strikkaputer

  1. Så utruleg flink du er! Boka «putefest» har eg ikkje hørt om, så den må eg sjekke ut. Takk for tipset! Må nok innom på besøk på bloggen din igjen. 🙂
    Ha ein flott søndag!

    • Så hyggelig å høre! Det var flere puter som fristet i den boken. Tenker å legge ut litt av hvert av håndarbeid etter hvert, så koselig om du kommer tilbake 🙂